Böcker
Mentorskap i skolan – en handbok
Mentorskap i praktiken är en handbok för mentorer i skolan. Boken erbjuder praktiska verktyg och tips för att underlätta mentorsuppdraget, och lyfter de många olika uppgifter som kan ingå i uppdraget – både schemalagda aktiviteter såsom mentorsträffar och utvecklingssamtal, och alla de löpande uppgifter som vanligtvis ingår i mentors arbete. Boken beskriver även ett antal dilemman som mentor kan ställas inför, exempelvis utmaningen att kombinera mentorsrollen med undervisningsuppdraget och att hantera samtal om svåra ämnen med vård.
Boken riktar sig främst till mentorer i årskurs 7–9 och gymnasiet men även till dem inom vuxenutbildning och folkhögskolor.
Mentorskap i praktiken utkommer den 8 oktober.
Novelläsning i praktiken – samtala och skriva om noveller i skolan
Novelläsning i praktiken – samtala och skriva om noveller i skolan är en lättillgänglig bok om hur man konkret kan arbeta med noveller i undervisning på högstadiet och gymnasiet. Boken tar upp alltifrån vad en novell är till hur man väljer noveller som passar klassen och hur man kan arbeta med dem.
Röster om boken:
"Den erbjuder så många olika ingångar till hur man kan arbeta med noveller och via dem få så mycket annat på köpet. Fördjupade diskussioner, en ökad förståelse och empati för människor och människors levnadsvillkor, ett utökat ordförråd, en bättre läsförståelse och bättre lässtrategier - you name it. Läs den!" Karin Råhlin, pedagog.vaxjo.se
"Den kan vara ett stöd för alla de om är nya i yrket men den kan även inspirera den erfarne läraren, inte minst genom alla de novellförslag som finns i boken." Jenny Edvardsson, Svenskläraren
Romanläsning i praktiken – samtala och skriva om romaner i skolan
Romanläsning i praktiken – samtala och skriva om litteratur i skolan presenteras en konkret modell för planering och genomförande av läsprojekt i klassrummet. Boken är väl förankrad i forskning, men tonvikten ligger på handfast metodik. Här ges förslag på principer för hur du kan göra ett genomtänkt urval av romaner som samspelar med varandra. Boken beskriver även en rad modeller för hur du kan introducera romaner, organisera litteratursamtal och formulera avslutande uppgifter som nära relaterar till styrdokument och förbereder elever för nationella prov.
Röster om boken:
"Romanläsning i praktiken kommer att bli en vältummad bok på min arbetsplats. [...] Boken är väl förankrad i både vetenskap och beprövad erfarenhet och känns mycket relevant och trygg att använda". Martin Löfgren, Tidningen Grundskolan
"Den här boken är ett riktigt bra hjälpmedel för att organisera samtal om litteratur i skolan då den ger en hel del praktiska lektionstips och upplägg för ett lästema. Den väcker också tankar och ger inspiration till kollegiala samtal om läsningens och litteraturens betydelse för våra elever." Eva Eriksson, Pedagog Örebro